Monday, February 23, 2009

KeLaLaIaN MemBaWA PaDAh 2

assalamualaikum....

aku kembali utk menyambung cerita KAMI yg seterusnye.

mmm... balik je ktorng dari exam , tgk je bilik xde pulak tunggang langggang, tp barang2 sume hilang habis. Alhamdulillah la, laptop aku xkne time sbb adik aku pinjam. Kre dalam ramai2 tu laptop aku je terselamat, 2pun ssb xde kat bilik.klu x, habis la jgk...huhu...

So, ktorng pn g la tron bwh, jumpa org yg in charge jaga ktorng nie, kre g buat repot la, n then diorng pn datang tgk rumah. Disbbkn barang YPM pn ada hilang , ada la jgk wakil YPM yg datang nak buat siasatan. Dah dekat 2 jam diorang tanye2, ktorng di bawa ke balai polis untuk buat aduan (kol 5,30). Ada la brader ni bwk g balai polis shah alam(sampai balai kol 6), dah dekat sejam dok situ, nak brator lg,buat repot lg, org tu nak type & betulkan lg. Mcm2... mmg tensyen jgk la... dah la esok nye ada Paper Math. Dah la xready ag nak exam. ... Tensyen2...

Lepas sejam lbey tggu(dah habis magrib), police officer tu ckp, aduan ktorang xditerima, sbb Taman Bukit Pelangi (tmpat ktorng tggl) berada di area subang. So, kne g balai polis subang. Perrgghhh!!!! mmg berbulu time tu, dah la xmkn ag, stdy ag... Nasib baik brader tu cool je, Brader tu pn tolong bwk g balai polis subang pulak. Sampai2 je, ramai pulak org buat aduan time tu. Apa ag, prosedur kne wat mcm td jgk.... menunggu la kami... Dah la almost 2 jam setengah kat balai tu.... time tu lbey kurang kol 10.30 dah, dgn xmakan ag, esok exam ag, xstdy ag.... huhuhu.... sabor jela.

Di pendekkan cerita, dalam 11 lbey baru ktorng sampai bilik balik. Masok je bilik, sdey gler, apa pn dah xde...dgn penat ag, tensyen ag.... mcm ne nak tros stdy...? mmg mencabar gler r time tu, klu xstdy , fail. . . N time tu ada la jgk member2 datang tanye cter, bagi simpati ... huhu...

Habis cter ni.....

2 mggu kemudian (beberapa hari sblm cuti sem)....

Time ni, Iqbal dah ada hp baru. Ni la hp nye, tp warne hitam la :

Ah teng pn baru je beli hp time tu. Pn Sony Ericsson, tp aku xingat jenis apa. Aku ingat kaler putih & oren je. Lbey kurang mcm ni la :

Huhu. Mmm Pastu,Time ni Sugar xde kat TBP(tmpat ktorng tinggal), dia balik rumah die kat bangi....

Bermula lah kisah....

kol 9 pm mcm tu, ktorng dok men PES kat laptop aku(time ni aku dah bwk laptop ).Ktorng men kat ruang tamu rumah. men punye men, dalam kol 11 mcm tu, Aiman (batang) datang bilik aku. Die kata nak pinjam internet, So die pun gune la internet bilik ktorng dgn laptop die. Kire time tu, ada dua laptop la bilik ktorng. Satu untuk men PES, satu men internet@kadang2 men CS.

 

Time ni dah xde claz , just tggu cuti je. jadi ktorng pn men la dgn laptop tu, sampai pagi. Seingat aku sampai 3 pg kot.Then, batang balik bilik die, die ingat pg nanti baru die datang amek laptop die, lepas ktorng kunci pintu sume (dah learn lesson katakan), baru ktorng masok tdo. Time tu laptop aku kat depan ag, aku xrisau la, sbb sume dah berkunci. Oh ya, time tu Ah Teng xde kat bilik. Dia tdo kat rumah len.Dia ada bincang apa ntah time tu. Aku x ingat sangat la...

Ingat tau , kat ruang tamu ktorng ada dua laptop yg dibiarkan...

Jeng jeng jeng...

Pukul 7 lbey - Ah teng balik rumah , die ada hal len nak buat lepas tu, so die just nak balik rumah untuk mandi & tukar baju. Die pn masok  rumah, masok2 je, dia nampak laptop aku. Jd, die tersinggah la kejap surf internet. huhu...huhu... Part yg silap nye, time tu Ah Teng xlock pintu, dah time tu ada org kat rumah. So, xpela xlock, lagi pn sekejap je nak masok. Dalam 20 minit surf internet, Ah Teng tggl kn hp die sebelah laptop aku n g mandi. Ah teng ckp, time mandi, dia ada dengar mcm ada org bukak pintu. Tp die wat bodo je la, die ingatkn sama ada aku, or ahli rumah yg len... Lepas 15 minit mandi, die kluar toilet je. ......HABIS......

2 laptop dah hilang, Ah Teng tros kejot aku. Korang bayang la, korang baru je men dgn laptop korang xsampai 5 jam pn, tbe2 ada org bagi tau laptop ko hilang. Dengan Trauma yg 2minggu lepas pn xhabis ag. huhu... Aku mula ingat Ah Teng men2, tp bler aku kluar je ke depan, tgk2 tggl cooler fan je.  Terduduk aku time tu.

Then Ah Teng baru perasan , hp baru die pn kne balun. Pastu ktorng kejot Iqbal n Faris just nak bg tau apa yg berlaku. Tgk2, hp baru Iqbal pnj xde. Mmg hebat gler r pencuri tu, Iqbal tdo dgn hp ada kat sblh kepala. Dah la die tdo dalam bilik, bukan kat luar. mmg hebat... Faris yg mule2 bertindak tenang , jadi xtenang jgk, bler die perasan beg galas yg die baru beli hilang. (mungkin pencuri tu gne nak letak laptop tu kot), yg sdey nye, dalam beg die tu ada denshi gishio(electronic dictionary) yg mara bg. Klu hilang tu , kena bayar 350 kat YPM blk. Xpasal2, faris kne bayar. Sdey kan ...

Yg lagi sdey si batang la , ktorang col die time tu, die mcm xcaya apa yg die dgr. huhu ... die datang balik blk ktorang , muke sdey gler2 r. Dah la laptop die tu, kre baru beli la jgk. Xpasal2 die pn turut jadi mangsa keadaan Kedajalan bilik 12-9 ni... huhu ... batang ooo batang ... kesian kamu... hehe

Pasal kehilangan yg kali ni, ktorang pn xtau nak suspek sapa. Kalau korang , korang suspek sapa? Bg ktorang la....Nak kata org luar (selain student jad) , xkan diorang brani sampai masuk ke bilik curi hp. Sebab hanya org yg kenal Iqbal je akan brani amek, sbb die ni mmg tdo mampuih.huhu... nak tudoh member sendiri (student jad), xsampai ati plak, ktorang caya dgn member . 2 la kan , mmg complicated. Jadi, nak wat mcm ne. Kami berserah saje kepada Allah. Biar Allah saje yg punish diorang kelak. Mmg sampai qiamat pn, brg2 ktorang yg kne curi tu, xkan skali pn ktorang halalkan. 

mmm,kre barang yg hilang kali ni punye list pulak :

Aku : Laptop 

Iqbal : Hp baru

Ah Teng : Hp baru

Faris : Beg baru , stationary sume , electronic dictionary 

Batang : Laptop 

Sugar : ------ (sbb balik umah)

Total : 10K n above jgk la

Kemudian, buat la procedur yg sme hilang brg, repot tu repot ni. Mmg memenatkan, dah la repot mcm2, tp brg .... xdpt blk jgk. 3 hari kemudian, masing2 pulang bercuti dgn perasaan yg xdapat nak di gambarkn la. Dah nampak cuti yg akan penoh dgn kebosanan. Nak men ps2, dah xde, nak men psp , dah xde, nak men laptop pn xde... Bapak argghhh... mmg sdey gler2 r time tu... mmm..

sampai cni je kot cter aku.Jadi kepada pembaca, korang ambik la pengajaran apa yg patot tau. Hargai betul2 la setiap barang yg korang ada sekarang. Sehingga bertemu lagi. ASSALAMUALAIKUM.

 

5 comments:

  1. xpe2. yang lepas jadikan pengajaran.
    aku pun penah kehilangan henpon aku gak~.
    T_T

    ReplyDelete
  2. huhu.. betul tu .. jadi kn pengajaran sampai ble2

    ReplyDelete
  3. Jangan lepas ni kat Nihon ko lupa kunci pintu lak. Semoga tiada kehilangan di sana. Amin.

    ReplyDelete
  4. gile ahh!! byk gile brg hilang. takde try g kat org yg mahir2 ilmu ni ke? kekdg drg leh tlg wat supaye pencuri tu pulangkan semule brg2 yg hilang tu.

    ReplyDelete
  5. kt Nihon sempai2 ko rilek jer x kunci umah.. sbb Nihon jarang berlaku kes kecurian.. kalo terjadi gak kt korang, memang sah pencuri tu bdk JAD.. hahaha~

    ReplyDelete