Wednesday, July 22, 2009

Mengenali Ketetapi Di Jepun [Part 2]

Bersambung ag .... 

Ni aku nk menyambung kembali cerita pasal keretapi ni, aku start dgn jenis2 keretapi yg ada kat jepun ni. Utk pengetahuan korang sume la kn,sume jenis keretapi kat jepun ni temasuk la shinkansen ada jenis2 die. Ada yg berhenti setiap stesyen, ada yg setiap 3 stesyen, ada yg lebih dari tu. Ada jugak yg hanye berhenti kat stesyen2 yg besor2 je.So ,apa die jenis2 nye:


Local (kakueki-teisha or futsu-densha) 
  - Local trains stop at every station. 


 Rapid (kaisoku) 
  -Rapid trains skip some stations. There is no difference in the ticket price between local and rapid trains. 

 Express (kyuko) 
  -Express trains stop at even fewer stations than rapid trains. Japan Railways (JR) charges an express fee in addition to the base fare. 


 Limited Express (tokkyu) 
  -Limited express trains stop only at major stations. A limited express fee usually has to be paid in addition to the base fare. It is typically between 500 and 4000 yen. JR railway companies always charge this fee, but some other private railway companies do not. 


 Super Express (shinkansen) 
  -Shinkansen are only operated by JR. Shinkansen run along separate tracks and platforms. A limited express fee has to be paid in addition to the base fare. It is typically between 800 and 8000 yen. 

Ok…sekarang aku nak citer pasal tempat duduk plak dalam keretapi jepun ni.Bagi syarikat2 yg beroperasi di bandar2 biasanye ada 1 jenis seat je. Maksudnye xde yg special la. Mcm kte naik star, putra or ktm. Tp bg JR company ni, bg yg beroperasi dalam Bandar pun ada disediakan dua jenis tempat duduk.1st tempat dudk biasa [ordinary seat] la kan. 2nd ada tmpt duduk yg special ckit, namanye Green Seat [1st class]. Tempat duduk pun selesa, tp bayor lebey la. Dalam 30%-50% extra dari ordinary seat la.


Klu shinkansen & limited express trains plak ada 2 jenis train. 


1. Train tu ada seat yg biasa [ordinary seat s] & seat yg special ckit la [reserved seats]
2. Train tu hanye ada seat yg special ckit [reserved seats] tu je.


Bagi perokok plak, mintak maaf la ye. Dalam train jepun ni mmg xleh merokok langsung melainkan beberapa jenis train long distance je.


Pasal brapa ramai org leh naik dalam train jepun ni. Agak susah la nak jawab. Huhu . Bilangan xmenentu. Klu train yg ada dekat dgn area rumah aku tggl ni. Slalunye ada 10 gerabak , kadang2 ada 15gerabak.Yg jenis ni kre standard la. Klu xsilap aku la saiz gerabak pun berbeza bagi setiap syarikat tren.Slalunye satu gerabak tu ada la dalam 30-40 seats. Tp klu time peak hour satu gerabak tu leh mencecah 80-140 org kot.

Sbb diorng slagi ada ruang, mmg die sumbat . Siap ada org jaga nak sumbat penumpang bagi leh masok. Tolak …tolak ..tolak … jela kerja die. Huhu …. Aku xbyk pengalaman naik time peak hour ni, tp ada la. Mmg sakit jiwa, nasib baik aku ni besor. Ok la ckit , klu yg kecik…. Ntah le.Huhuhu …habis pasal tempat duduk, kte masok ke cerita mcm ne nak bli tiket. Memandangkan jepun ni byk syarikat keretapi lain2, klu kte nak tukar2 tren , agak leceh la klu kte gne tiket. Jadi jepun ni pun mcm Malaysia, ada kad ala2 touch n go jgk.

Nama die pasmo atau suica. Kad ni leh nak digunakan kat apa jua jenis train[shinkansen aku xtau], bus, membeli brg2 kat convenient store [biasanye yg berdekatan dgn train station] & juga bli air kat vending machine [pn biasanye yg berdekatan dgn stesen keretapi je]. Kad ni leh je bli@dapatkan kat machine tiket kat ane2 train station[Japanese nye=eki] dgn pendahuluan 500yen.huhu….


mmm…. Sambung lek cter kte pasal nak bli tiket td ye. Klu bagi sesapa yg nak nek train ni utk jarak dekat , biasanye bli kat vending machines je, tp klu nak bli tiket or wat tempahan jarak jauh kne bli kat kaunter . Berdasarkan pengalaman aku gne tiket ni, agak leceh la. Kat mesen tiket tu xtulis destinasi, ada harga je byk2. Kte kne pilih harga yg btl la. Mcm ne nak tau harga yg btl. Sblh mesen tu ada mcm board yg tulis destinasi dgn harga. Leceh gak la nak cari destinasi tu, kanji kan agak menyusahkan.huhu…


Ni tips utk pelancong plak:


Sometimes the station names on the maps are written only in Japanese. If you are unable to find your destination and the corresponding fare, you can purchase a ticket for the lowest possible price, and pay the difference at a fare adjustment machine at the destination station. 




Dats all from me utk Mengenali Ketetapi Di Jepun [Part 2]... klu para pembaca ada pape nak tau ag. plz tgglkan komen ye . sekian time kaseh =)


From,

No comments:

Post a Comment